دسترسی سریع
ارتباط با موسسه
پشتیبانی فنی
درباره کارگاه آموزشی طرحواره درمانی، ویژگیهای یک طرحواره خوب
طرحواره درمانی، رویکرد درمانی نوین و یکپارچه است که عمدتاً بر اساس بسط و گسترش مفاهیم و روشهای درمان شناختی-رفتاری بنا شده است.
طرحواره چیست؟
واژه طرحواره در روانشناسی و به طور گستردهتر در حوزه شناختی تاریخچه قدیمی و برجسته دارد. در حوزه رشد شناختی طرحواره را به صورت قالبی در نظر می گیرند که بر اساس واقعیت یا تجربه شکل می گیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنند.
ممکن است شما در مسائل عاطفی خود بارها و بارها دچار مشکل شوید یا مشکلاتی از کودکی همچنان ذهن شما را به خود درگیر کند که در این صورت روانشناسان از رویکرد درمانی طرحواره استفاده میکنند.
نیازهای اساسی کودک در طرحواره درمانی
یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد طرحواره ها (یا مشکلات ناگوار زندگی) برآورده نشدن نیازهای عاطفی اصلی شما در دوران کودکی است.
این نیازها عبارتند از:
- احساس هویت فردی و استقلال
- وجود محدودیت های سنی مناسب
- آزادی در بیان احساسات و بیان خواسته های خود به دیگران
- احساس امنیت و دلبستگی ایمن به دیگران
- توانایی بازی کردن و فعالیت خودجوش
همانگونه که دوران کودکی ما سپری میشود چهار نوع تجربه منفی در ایجاد طرحوارهها شکل میگیرند.
- نیازهای برآورده نشده
وقتی که مراقب شما بی عاطفه باشد یا از نیازهای عاطفی اولیه شما اطلاعی نداشته باشد، این تجربه به دست میآید.
- آسیب یا بدرفتاری
کودک در این موقعبت هاضربه، استرسهای مشابه، آزار را تجربه میکند.
- آزادی بیش از حد یا عدم محدودیت
در چنین شرایطی والدین بیش از حد از کودک طرفداری و حمایت می کنند. در نتیجه هیچ محدودیتی اعمال نمیکنند.
- همانند سازی انتخابی و درون سازی:
در اینجا کودک برخی از نگرش ها یا رفتار والدین را جذب می کند. برخی از آنها شخصیت او را نشان می دهند. برخی از این همانند سازی ها و درون سازی ها به طرحواره تبدیل می شوند، در حالی که برخی دیگر به ذهنیت ها به نام تکنیک های مقابله ای تبدیل می شوند.
کاربرد کارگاه آموزشی طرحواره درمانی
از طرحواره درمانی میتوان برای درمان افسردگی مزمن، اضطراب و مشکلات روابط اجتماعی و عاطفی استفاده کرد. این روش در مشکلات مختلف روانی کاربرد دارد. به عنوان مثال از بازگشت مجدد پس از ترک مواد مخدر جلوگیری میکند یا در بهبودی افراد مبتلا به اختلالات شخصیت، مانند اختلال شخصیت مرزی ، بسیار مؤثر است؛ همچنین طرحواره درمانی میتواند به افرادی مشکلات و ناراحتیهای روانی آنها به سایر روشهای درمانی، پاسخ نداده است کمک کند.
طرحواره درمانی یک رویکرد جدید به درمان است که هنوز تحقیقات زیادی بر روی آن انجام نشده و همچنان اثربخشی آن مورد بررسی پژوهشگران است. با این حال تحقیقات اولیه ای که در رابطه با طرحواره درمانی انجام شده، نشان دهنده اثر بخشی قابل توجه آن بوده است، اما نیاز است تحقیقات جامع تری بر روی نتایج و اثربخشی آن از تمام جوانب صورت گیرد.
یکی از مهم ترین محدودیتها و نگرانیها در این رویکرد درمانی، در مورد هزینهها و طول دوره درمان است. از آنجا که این روش درمانی برای درمان مشکلات مزمن در مراجعان انجام میشود، درمان مدت بیشتری طول میکشد و به همین خاطر هزینههای مربوط به آن بیشتر خواهد بود. اما از طرفی باید در نظر داشت که هزینههای عدم درمان مشکلات روانی برای فرد و جامعه در طولانی مدت بسیار سنگین تر از هزینههای درمان است.
هدف از ارائه دوره آموزشی
هدف طرحواره درمانی این است که به فرد کمک کند رفتار خود را بشناسد، علتهای زمینهای را درک کند و افکار و رفتارهای خود را تغییر دهد تا بهتر بتواند با چالشها یا احساسات رابطه به روشهای سالم و سازنده کنار بیاید. اگرچه این یک روش درمانی نسبتاً جدید است، مطالعات کوچکی که تاکنون انجام شده است نشان میدهد که طرحواره درمانی میتواند موثر باشد، به ویژه برای افراد مبتلا به اختلالات شخصیت.
در طرحواره درمانی، شما با درمانگر خود در موارد زیر کار خواهید کرد:
- طرحواره های درمانی را شناسایی و درمان را شروع کنید
- سبکهای مقابلهای را که مانع از براوردن نیازهای عاطفی میشوند، شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنید
- تغییر الگوهای احساسات و رفتارهای ناشی از طرحواره ها
- بیاموزید که چگونه نیازهای عاطفی اصلی خود را به روش های سالم و سازگار برآورده کنید
- یاد بگیرید چگونه (به روشی سالم) با ناامیدی و ناراحتی زمانی که نیازهای خاصی برآورده نمی شود کنار بیایید.
در نهایت، همه اینها به شما کمک میکند تا یک حالت بزرگسالی قوی و سالم ایجاد کنید. یک حالت بزرگسال سالم به خوبی توسعه یافته میتواند به بهبود و تنظیم سایر حالتها کمک کند و به شما کمک کند تحت تأثیر آنها قرار نگیرید.
دوره آموزشی مناسب چه کسانی است؟
این دوره مناسب دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی و مشاوره است.
پیش نیازها و منابع مکمل برای فراگیری دوره؟
شركت در اين دوره هیچ پیشنیازی ندارد و تمامی دانشجویان، فارغالتحصیلان روانشناسی عمومی، بالینی و تربیتی میتوانند شرکت کنند.
مدرس دوره: پروفسور مجیدمحمود علیلو
- استاد تمام گروه روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز
- دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران
- عضو انجمن روانشناسی ایران
- عضو هیات تخصصی بورد روان شناسی بالینی در وزارت بهداشت
موارد مرتبط
تشخیص و مداخلات ترمیمی، آموزشی و درمانی اختلال طیف یادگیری
دوره عملی سوپرویژنی روانشناسی
کارگاه جامع تربیت درمانگر کودک(دوره اتمام یافته)
نظرات
متوسط امتیازات
جزئیات امتیازات
قیمت
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.