دسترسی سریع
ارتباط با موسسه
پشتیبانی فنی
برگزاری : حضوری و آنلاین هزینه دوره حضوری : 7/500/000 تومان هزینه دوره آنلاین : 7/000/000 تومان

درباره دوره آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5

در واقع روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی است که شاخه های متنوعی دارد. آسیب شناسی روانی یا روانشناسی شاخه ای از روانشناسی است که رفتارهای بیمارگونه یا نابهنجار را بررسی می کند. آسیب شناسی روانی به عنوان یکی از پایه های اصلی روانپزشکی و روانشناسی بالینی، دانشی است که اختلال و بیماری های روانی را توصیف و طبقه بندی می کند و به سبب شناسی و بررسی علل ایجاد کننده اختلال می پردازد. اولین قدم جهت شروع فعالیت روانکاری و یا روان درمانی، آگاهی از آسیب شناسی اختلالات روانی است.

 

آسیب شناسی روانی چیست و چه کاربردی دارد؟

آسیب شناسی روانی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی، به حساب می آید و دانشی است که اختلالات و بیماری‌های روانی را براساس راهنمای طبقه بندی اختلالات، یعنی DSM، توصیف و طبقه‌بندی می‌کند.هدف از علم آسیب شناسی، مطالعه ی سبب شناسی، بررسی نحوه ی شکل گیری و شرح علائم و ویژگی های اختلالات روانی، ذهنی و رفتاری است که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم حاکی از وجود نوعی نابهنجاری و ناسازگاری است.بنابراین همانطور که دیدیم، یکی از دوره های آموزشی مورد نیاز برای هر دانشجوی روانشناسی، دوره آسیب شناسی براساس DSM می باشد.

 

نشانه‌های آسیب شناسی روانی

علائم آسیب شناسی روانی تحت تاثیر ماهیت بیماری در تمایز است. برخی از نشانه‌هایی که نشان دهنده ابتلا به آسیب شناسی روانی است، شامل موارد ذیل می شود:

  • اختلالات خواب
  • انزوا و گوشه گیری از فعالیت های اجتماعی
  • احساس پریشانی
  • تغییرات در عادت های غذایی
  • پرخاشگری و تحریک پذیری
  • اضطراب، نگرانی و ترس مفرط
  • احساس خستگی مزمن
  • ناتوانی در تمرکز
  • پرورش دهنده افکار خودزنی و خودکشی

شناسایی رفتارهای نابهنجار و ویژگی‌های آن

همان‌طور که از کلمه نابهنجار (Abnormal) یا غیرطبیعی پیداست، هر آنچه از حالت استاندارد و طبیعی دور باشد ” نابهنجار و غیرطبیعی” نامیده می‌شود. حالت طبیعی و استاندارد جسم انسان، انسجام ساختار بدن و هماهنگی کنش‌های بدنی است که از طریق ابزارهای دقیق و فنون پیشرفته‌ای که در علم پزشکی به کار گرفته می‌شود مشخص می‌شود. حالت طبیعی و به هنجار روان انسان هم از طریق ملاک‌ها و معیارهایی خاص تشخیص داده می‌شود.

در سطح روان‌شناختی، رفتار نابهنجار از طریق ملاک اجتماعی، ملاک آماری، ملاک میزان سازگاری و چند ملاک دیگر از رفتار به هنجار متمایز می‌شود و ویژگی‌های رفتار نابهنجار هم از طریق همین ملاک‌ها مشخص می‌شود. ویژگی‌های رفتار نابهنجار عبارت ‌اند از:

نادر و ناخوشایند

ویژگی ها و رفتارهایی که هم از دیدگاه آماری نادرند و هم منفی و ناخوشایند هستند، ناهنجار محسوب می‌شوند، رفتارهایی که نادر هستند و بیشتر افراد جامعه آن را از خود نشان نمی دهند، استثنایی به شمار میروند.

متضاد با هنجار های جامعه

برخی از ویژگی هایی که از نظر اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی مورد غیر قابل قبول باشد، نابهنجار تلقی می شود. بنابراین تعریف، ویژگی ها و رفتارها زمانی نابهنجار اند که جامعه آنها را نابهنجار به شمار آورد. در واقع رفتار طبیعی و به هنجار رفتاری است که اجتماع توقع دارد اما رفتار غیر طبیعی و نابهنجار چنین نیست.

پریشانی و رنج

پریشانی به تجربه شدید عذاب هیجانی یا جسمی گفته می شود. برای مثال، بسیاری از رفتارهایی که یک فرد مبتلا به افسردگی حاد و وخیم از خود بروز می دهد نابهنجار است، زیرا در اکثر این رفتارها هیجان غم را به طور شدید تجربه می کند، رنج می کشد و دچار پریشانی می شود.

تجربه پریشانی و رنج اگرچه شرط لازم برای رفتار نابهنجار به شمار می رود، اما کافی و ضروری نیست. در برخی از اختلال های شخصیتی، فرد رنج و پریشانی را به دنبال رفتارهای نبهنجار و در نتیجه عملکرد غیر طبیعی اش تجربه نمی کند. همچنین افرد در مواجهه با بعضی رویدادهای طبیعی زندگی مثل از دست دادن یک عزیز، رفتارهایی را از خود نشان می دهند که با پریشانی و رنج زیدی همراه است، اما در صورتی که مدت، شدت و فراوانی آن رفتار از استاندارد مشخص زیاد نباشد، نابهنجار محسوب نمی شود.

تاثیر نامطلوب در عملکرد

یکی دیگر از ویژگی های رفتار نابهنجار تاثیر منفی و نامطلوبی است که بر عملکرد فرد می گذارد. رفتارهایی که بروز آنها عملکرد و توانایی فرد را از سطح  مطلوب یا حتی متوسط کاهش می دهد، جنبه های مختلف زندگی او مثل زندگی تحصیلی، عاطفی و اجتماعی یا شغلی را تحت تاثیر قرار می دهد و از کیفیت آنها می کاهد، نابهنجار هستند.

تهدیدآمیز و غیر قابل کنترل و پیش بینی

رفتارهایی که امنیت شخص و اطرافیان او را به خطر می اندازد و ممکن است برای او و دیگران مخاطراتی را ایجاد کند، رفتار نابهنجار و غیر طبیعی است. به بیان دیگر رفتارهایی که خشونت آمیز بوده اند، غیر قابل پیش بینی اند و خارج از کنترل و مدیریت فرد هستند نیز نابهنجار محسوب می شود.

ناسازگارانه و غیر قابل انعطاف

سازگاری یک طیف است. هر چه فرد بیشتر بتواند بین آنچه که ” مایل است انجام بدهد” و “آنچه محیط جامعه و اطراف انتظار انجامش را از او دارد” تعادل برقرار کند، سازگارتر است.

هر چه رفتارهایی که بروز داده می شوند سازگارانه تر و کارکردی باشد، شخص بیشتر می تواند به اهدافش برسد، نیازهایش را مطابق با واقعیت های محیطی برآورده سازد، روابط رضایت بخش با دیگران برقرار کند و پیروزی و بهروزی برسد.از این رو، رفتار نابهنجار رفتاری است که ناسازگارانه باشد،  فرد را از اهداف و ارزش هایش دور کند، روابط او را با دیگران مختل سازد و به آرامش و رفتار فرد و همچنین جامعه لطمه بزند.

 

از این رو مرکز مشاوره روانشناسی مسیر آرامش دی، واقع در تبریز ، پیوسته در حال برگذاری دوره های آموزشی آسیب شناسی و سایر دوره های روانشناسی،توسط یکی از بهترین اساتید این حوزه،جناب آقای دکتر محمود مجیدعلیلو، عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو شورای سازمان نظام روانشناسی، است.

سرفصل دوره آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5

  • اختلالات رشدی – عصبی Neurodevelopmental Disorders
  • اختلالات طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان پریش Schizophrenia Spectrum and Other Psychotic Disorder
  • اختلالات دوقطبی و اختلالات مربوط bipolar and related disorders
  • اختلالات افسردگی Depressive Disorders
  • اختلالات اضطرابی Anxiety Disorder
  • اختلال وسواس فکری – عملی و اختلالات مرتبط Obsessive -compulsive and Related Disorders
  • اختلالات مرتبط با آسیب و عوامل استرس زا Trauma – and stressor – related disorder
  • اختلالات تجزیه ای ( گسستی )Dissociative disorder
  • اختلالات علایم جسمانی و اختلالات مرتبط somatic symptom and related disorder
  • اختلالات خواب – بیداری sleep -wake  disorder
  • اختلالات جنسی
  • اختلالات اخلالگر ، کنترل تکانه و سلوکDisruptive, Impulse-Control and Conduct Disorders
  • اختلالات اعتیاد آور و اختلالات مرتبط با مواد Substance-Related and Addictive Disorder
  • اختلالات عصبی – شناختیNeurocognitive Disorders
  • اختلالات شخصیت Personality Disorders

هدف از ارائه دورI (چه کسی در آسیب شناسی روانی کار می‌کند؟)

دامنه آسیب شناسی روانی از تحقیق تا درمان گسترده است. در سطح بالینی، عده ای متخصص مشغول فعالیت هستند که از سیستم‌های تشخیصی برای ارائه درمان موثر به مبتلایان به آسیب شناسی روانی استفاده می کنند. در سطح تحقیق، روان پزشکان، روانشناس های پژوهشی و عصب شناس‌هایی هستند که سعی دارند جلوه‌های مختلف اختلالات روانی را در سطح بالینی درک نمایند.

از سری کارکنان آسیب شناسی روانی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • جامعه شناسان
  • جرم شناسان
  • روانشناس های بالینی
  • مددکاران اجتماعی
  • مشاوران
  • درمانگران ازدواج و خانواده
  • روان پزشکان
  • پرستان روانپزشکی

دوره آموزشی مناسب چه کسانی است؟

این دوره مناسب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، روان‌شناسی عمومی، روان‌شناسی تربیتی و مشاوره است.

بعد از فراگیری دوره آموزشی چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

بعد از اتمام دوره آموزشی آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 شما این تسلط را خواهید داشت که باورهای غلط مراجع خود را به چالش بکشید و به او در درک بهتر حقیقت‌ها کمک بسزایی کنید.

پیش نیازها و منابع مکمل برای فراگیری دوره؟

شركت در اين دوره هیچ پیش‌نیازی ندارد و تمامی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان روان‌شناسی عمومی، بالینی و تربیتی می‌توانند شرکت کنند.

download
مدرس دوره: پروفسور مجیدمحمود علیلو
نیاز به مشاوره تخصصی دارید؟

تلگرام

masir_arameshdey@

واتساپ

09352698174

نظرات

متوسط امتیازات

0
بدون امتیاز 0 رای
7,000,000 تومان
0 نقد و بررسی

جزئیات امتیازات

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “آسیب شناسی روانی براساس DSM-5 (دوره سوم)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا برای ارسال یا مشاهده تیکت به حساب خود وارد شوید